Kaupalliset tiedotteet -osasto on jo jonkin aikaa ollut eräänlainen murheenkryyni ylläpidolle ja modetiimille täällä Helmetissä. Käyttäjiltä on tullut palautetta sekavuudesta ja valituksia siitä, että osastolla todellinen asia helposti hukkuu siinä yhteydessä turhan keskustelun keskelle.
Helmetissä on aina pyritty siihen, että keskustelun etenemiseen tarvitsisi puuttua mahdollisimman vähän ja sana olisi vapaa. Osto- ja myynti-ilmoituksille tarkoitettu foorumiosio toimii kuitenkin ilman muuta parhaiten silloin, kun se pidetään selkeänä ja asiapitoisena ja muu keskustelu käydään OT-ketjussa, joka on varattu vapaalle pulinalle.
Kaupallisuus ja eri helmiyrittäjien aktiivisuus on kasvanut Helmetissä koko ajan sitä mukaa, kun uusia helmikauppiaita on tullut mukaan kuvioihin. Uutuuksista tiedottaminen palvelee kaikkia Helmetin käyttäjiä, mutta toisaalta pelkkä tiedottaminen on vähän kerrallaan muuttunut myös käytännön asiakassuhteiden hoitamiseksi ja lisännyt merkittävästi sellaista viestintää, joka koskee vain paria ihmistä (kuten esimerkiksi ilmoitukset siitä, että jokin helmilähetys on saapunut perille yms.) - mikä taas lisää omalta osaltaan foorumin turhaa liikennettä. Tätä lähdetään nyt tiukasti karsimaan.
Yksityishenkilöille ja ammatinharjoittajille omat osionsa
Kaupalliset tiedotteet -osio uusitaan siten, että yksityishenkilöt saavat osto- ja myynti-ilmoituksille oman osionsa ja vastaavasti ammatinharjoittajat saavat oman tiedotusosionsa. Helmiyrittäjien oma osio on kuitenkin tarkoitettu tiukasti ainoastaan toiminnasta tiedottamiselle: uutuudet, alennusmyynnit, aukioloajat ja yleensäkin asiat, joiden voidaan katsoa koskevan ja kiinnostavan foorumin käyttäjäkuntaa laajemmastikin. Ostajat voivat esittää kysymyksiä ja pyytää lisätietoja kiinnostavista asioista, mutta kaikenlainen myyjän ja ostajan välinen asiakasviestintä - joka ei siis koske foorumin muuta käyttäjäkuntaa - tulee hoitaa foorumin ulkopuolella. Jokaisella helmikauppiaalla on sivuillaan sähköpostiosoite (ja useimmilla myös puhelinnumero) asiakaspalvelua varten.
Satunnaisesti yrityksen varastosta myyminen
Ne yrittäjät, jotka eivät ole varsinaisesti helmikauppiaita, mutta toisinaan myyvät helmiä / korutarvikkeita yrityksen varastoista (ja siten toiminimensä kautta, kuitin kera), postittavat myynti-ilmoituksensa ammatinharjoittajien osioon. Tällä tavalla ostajalle on heti selvää, että hän on tekemisissä yrityksen eikä yksityishenkilön kanssa.
Shoppailu-osiossa asiakkaat kertovat kokemuksistaan
Shoppailu-osio puolestaan on tarkoitettu asiakkaille, ei kaupoille ja kauppiaille kuten osaston kuvauksestakin ilmenee: "Jaa kokemuksiasi eri helmikaupoista muiden kanssa: kerro missä teit elämäsi kaupat tai minne ei kannata muiden mennä. Vertaillaan hintoja ja laatua!". Shoppailu-osiossa foorumin käyttäjät voivat keskustella kokemuksistaan eri helmikaupoista - marista, kehua, ihmetelle jne. Myyjä itse voi tarvittaessa vastata kysymyksiin, mutta tässä tapauksessa siis keskitytään ainoastaan tiedon välittämiseen - ei bisneksen tekemiseen. Tuotteita koskevat keskeiset kysymykset tulisi kuitenkin aina ensisijaisesti keskittää myyjän omaan ketjuun yrittäjien omassa osiossa.
Muihin foorumin keskusteluihin kauppiaat ovat myöskin edelleen lämpimästi tervetulleita jakamaan kokemustaan ja tietämystään helmien ja korunteon saralta.

***
Näiden uusien sääntöjen noudattaminen alkaa siis nyt ja uudet foorumiosiot otetaan käyttöön tämän päivän aikana, mutta vasta käytäntö osoittanee, mikä on toimivaa. Voi siis olla, että pientä hiomista tarvitaan vielä. Jos uusista säännöistä on kysymyksiä, palautetta tai kehitysehdotuksia, niitä voi postittaa tähän ketjuun tai vaihtoehtoisesti lähettää yksityisviestillä kenelle tahansa ylläpitäjälle / moderaattorille ja käsittelemme niitä sitten yhdessä.
